BAHAN
KEMAHIRAN BERBAHASA (MEMBACA)
KEMAHIRAN MEMBACA
Definisi
Membaca
(i) Membaca merupakan satu proses mengubah simbol-simbol
grafik iaitu tulisan
kepada konsep-konsep intelektual dan proses ini memerlukan daya mental.
kepada konsep-konsep intelektual dan proses ini memerlukan daya mental.
(ii) Membaca adalah terjemahan daripada bentuk tulisan
kepada satu bentuk bahasa
yang membolehkan pembaca menimbulkan makna daripada bentuk tulisan
berkenaan.
yang membolehkan pembaca menimbulkan makna daripada bentuk tulisan
berkenaan.
(iii) Membaca melibatkan kebolehan mengenal
lambang-lambang dan menterjemah
lambang-lambang itu semula kepada bunyi bahasa dan memahami makna atau
tanggapan yang disampaikan oleh tulisan itu.
lambang-lambang itu semula kepada bunyi bahasa dan memahami makna atau
tanggapan yang disampaikan oleh tulisan itu.
(iv) Membaca merupakan satu cara untuk memahami pola-pola
bahasa daripada
bentuknya yang bertulis.
bentuknya yang bertulis.
(v) Membaca melibatkan proses mekanikal iaitu membunyikan
huruf-huruf yang
dicetak dan menjawab beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk yang dibaca
dan melibatkan proses pemikiran yang konstruktif.
dicetak dan menjawab beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk yang dibaca
dan melibatkan proses pemikiran yang konstruktif.
Tujuan
Membaca
1) SERTA MERTA
2) LANJUTAN
Tujuan
Membaca Serta Merta
Tujuan
serta-merta adalah untuk membolehkan murid membaca dan memaham
sesuatu bahan yang digunakan.
sesuatu bahan yang digunakan.
Apabila
seseorang murid dikatakan
‘boleh membaca’, maka kenyataan itu
bermaksud murid berkenaan boleh membaca dengan cepat, tidak teragakagak,
boleh membaca dengan serta- merta dan tidak mengambil masa yang
panjang untuk menghabiskan sesuatu bahan bacaan.
bermaksud murid berkenaan boleh membaca dengan cepat, tidak teragakagak,
boleh membaca dengan serta- merta dan tidak mengambil masa yang
panjang untuk menghabiskan sesuatu bahan bacaan.
Selain itu,
‘boleh membaca’ juga bererti murid boleh membaca bersendirian tanpa
bergantung kepada bantuan guru.
bergantung kepada bantuan guru.
Tujuan
serta-merta juga mempunyai tujuan- tujuan yang lain, antaranya:
untuk
membolehkan murid membaca dengan sebutan dan rentak irama atau
intonasi yang betul.
intonasi yang betul.
Untuk
membolehkan murid membaca senyap tanpa berasa sebarang gangguan.
Untuk mewujudkan
sikap suka dan mahu membaca terus menerus dan mencari
pengertian daripada yang dibaca.
pengertian daripada yang dibaca.
Untuk
menimbulkan minat mahu membaca sebagai alat hiburan atau alat pengisi
masa lapang dan menambah pengetahuan.
masa lapang dan menambah pengetahuan.
Tujuan
Membaca Lanjutan
v Tujuan
lanjut bermaksud murid dapat membetulkan fahamannya yang salah, membandingkan
fikiran dan pengalaman orang lain untuk menyelesaikan masalah hidupnya sendiri.
v Murid seharusnya
dapat berfikir dan
melahirkan fikiran dengan cara yang teratur. Apabila mereka
boleh membaca maka dapatlah mereka
menambah satu lagi
alat perhubungan iaitu membolehkan mereka merapatkan diri
dengan orang lain yang ada di sekelilingnya.
Tujuan lanjut bermatlamat;
• Sebagai alat untuk meningkatkan pengetahuan dan
pengalaman setelah keluar
dari sekolah dan juga sebagai satu cara untuk menyambung muridan.
dari sekolah dan juga sebagai satu cara untuk menyambung muridan.
• Merapatkan lagi
diri dengan masyarakat
dan memudahkan mereka untuk
mengikuti perkembangan alam dan manusia.
mengikuti perkembangan alam dan manusia.
• Meluaskan fahaman serta membetulkan idea-idea yang
salah. Menjadikan
bahanbahan perbandingan dengan orang lain.
bahanbahan perbandingan dengan orang lain.
• Mendapat bahan fikiran untuk dijadikan panduan hidup
iaitu dengan meneladani
perkara-perkara yang baik yang dilakukan oleh orang lain.
perkara-perkara yang baik yang dilakukan oleh orang lain.
3) Tujuan membaca juga dapat dilihat berdasarkan kepada
tujuan pengajaran dan
pembelajaran membaca. Secara umumnya, membaca dilaksanakan bagi
mencapai tujuan atau matlamat yang berikut;
pembelajaran membaca. Secara umumnya, membaca dilaksanakan bagi
mencapai tujuan atau matlamat yang berikut;
(i) Membolehkan murid mengenal huruf, menyebut nama dan
bunyi huruf.
(ii) Melatih murid membaca dengan sebutan, tekanan, nada
dan intonasi yang betul.
(iii) Membina kebiasaan menuturkan ayat-ayat yang
gramatis sebagaimana dalam
bahan bacaan yang dibacanya.
bahan bacaan yang dibacanya.
(iv) Melatih murid membaca secara senyap dan pantas di
samping dapat memahami
isi yang dibaca dengan pantas juga.
isi yang dibaca dengan pantas juga.
(v) Melatih murid memetik isi-isi bahan bacaan dengan
cepat dan tepat dan
menyatakan semula kepada orang lain dengan ayat yang betul dan boleh
difahami dengan mudah.
menyatakan semula kepada orang lain dengan ayat yang betul dan boleh
difahami dengan mudah.
(vi) Menanamkan kemahiran untuk menjelaskan makna
perkataan dan ayat-ayat
dengan cepat, jelas dan tepat.
dengan cepat, jelas dan tepat.
(vii) Menghidupkan minat suka menyiasat dan mendalami
maksud yang dibaca.
(viii) Meluaskan kosa kata, mengenal pasti perbezaan
maknanya dalam konteks
yang berbeza.
yang berbeza.
Proses
Membaca
MENGECAM,
MEMILIH, MAKNA …
HUBUNGKAIT
IDEA, SUSUN…
GENERALISASI
PENILAIAN
Jenis
Bacaan
MEKANIS
MENTALIS
INTENSIF
EKSTENSIF
Peringkat
Kemahiran Membaca
KESEDIAAN
MEMBACA
PRABACAAN
AKTIVITI
MEMBACA
MEKANIS
MEMBACA DAN
MEMAHAM
Peringkat
Kemahiran Membaca 2
o PENUBUHAN
MAKNA
o PENTAFSIRAN
MAKNA
o PERUMUSAN
MAKNA
o PENILAIAN
MAKNA
Teknik
Membaca
SQ3R
KWLH
DR-TA
Perancangan
dan Penilaian Bacaan
PERANCANGAN
MEMILIH BAHAN
MENILAI
No comments:
Post a Comment