BAHAN KEMAHIRAN BERBAHASA (MENDENGAR DAN
BERTUTUR 2)
MENULIS RANCANGAN MENGAJAR KEMAHIRAN
LISAN : MENDENGAR DAN BERTUTUR
•Kemahiran lisan merupakan asas kepada
penguasaan kemahiran berbahasa yang lain iaitu membaca dan menulis.
•Maknanya, guru perlu menentukan matlamat
/ objektif pengajarannya secara tepat meliputi aspek pengetahuan
(menyenaraikan, menyatakan, menghuraikan, mengenali) kemahiran intelek
(menjelaskan, menggunakan dan menyelesaikan), psikomotor (menyampaikan dan
melaksanakan) dan afektif (memilih).
PERANCANGAN AKTIVITI LISAN MELIBATKAN TIGA
PERINGKAT BERIKU
Peringkat persediaan (sebelum
melaksanakan proses P & P)
Pada peringkat ini, guru
sekurang-kurangnya perlu melakukan tiga perkara asas, iaitu:
a. Guru menerangkan tugasan atau dengan
memberi contoh-contoh yang sesuai
membuat tunjuk cara mengenai apa yang akan dilakukan oleh murid dalam
proses pengajarannya
membuat tunjuk cara mengenai apa yang akan dilakukan oleh murid dalam
proses pengajarannya
Contoh aktiviti : guru dan beberapa orang murid menunjukkan simulasi
cara
melintas jalan.
melintas jalan.
b. Guru menyedia dan mengedarkan
bahan-bahan (kad imbasan, bahan
stensilan, gambar, alat tulis dan seumpamanya) yang akan digunakan dalam
proses P & P.
stensilan, gambar, alat tulis dan seumpamanya) yang akan digunakan dalam
proses P & P.
Contoh aktiviti : Guru
menunjukkan beberapa keping gambar kesalahan
melintas jalan raya.
melintas jalan raya.
c. Guru perlu memastikan semua alat dan
bahan yang disediakan itu berada
dalam keadaan baik, mencukupi, boleh digunakan dan murid tahu
menggunakannya, semasa mereka membuat atau melaksanakan tugasan
sebagaimana diarahkan.
dalam keadaan baik, mencukupi, boleh digunakan dan murid tahu
menggunakannya, semasa mereka membuat atau melaksanakan tugasan
sebagaimana diarahkan.
Peringkat pelaksanaan aktiviti (semasa
melaksanakan proses P & P)
Terdapat sekurang-kurangnya dua perkara
penting, iaitu :
a. Murid-murid melaksanakan tugasan
sebagaimana diarahkan
b. Guru menyelia dan memberi bimbingan
secara kelas, kumpulan atau berpasangan, bahkan secara individu sekiranya
perlu.
Peringkat susulan dan penilaian
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran,
peringkat membuat tindakan susulan dan penilaian dianggap paling penting kerana
pada peringkat ini guru boleh menentukan sama ada :
a. Objektif pengajarannya tercapai atau
tidak
b. Murid-murid boleh atau tidak
melaksanakan tugasan yang diberikan dalam
tempoh masa yang ditetapkan
tempoh masa yang ditetapkan
c. Apakah kekuatan atau kekurangan yang
terdapat dalam proses pengajaran dan
pembelajaran berkenaan.
pembelajaran berkenaan.
TINDAKAN SUSULAN
-
Aktiviti pemulihan (untuk murid-murid yang lemah)
-
Aktiviti pengayaan (untuk murid-murid yang berpotensi cemerlang).
OBJEKTIF, LANGKAH-LANGKAH SEBELUM, SEMASA
DAN SELEPAS AKTIVITI
a. Mendengar dan memahami pertuturan yang
terdapat dalam kehidupan sehari-
hari sama ada di dalam atau di luar sekolah;
hari sama ada di dalam atau di luar sekolah;
b. Bertutur dan mengeluarkan buah fikiran
dengan menggunakan bahasa yang
sesuai dalam pelbagai keadaan perhubungan seperti perbualan dengan rakan-
rakan, guru, ibu bapa dan sebagainya serta dalam majlis bahas, syarahan dan
lain-lain (Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah, 1983 :3)
sesuai dalam pelbagai keadaan perhubungan seperti perbualan dengan rakan-
rakan, guru, ibu bapa dan sebagainya serta dalam majlis bahas, syarahan dan
lain-lain (Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah, 1983 :3)
Berdasarkan KSSR, objektif standard pembelajaran yang perlu dikuasai
oleh murid-murid tahun 1 mulai tahun 2011 (Bahagian Perkembangan Kurikulum
Kementerian Pelajaran Malaysia, 2010) adalah seperti berikut:
Mendengar, mengecam, mengajuk dan menentukan arah bunyi dalam
persekitaran dengan teliti dan betul;
Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa dengan betul;
Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua
atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding,diagraf dan konsonan bergabung
dengan betul dan tepat;
Mendengar, memahami dan menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan
tepat;
Mendengar, memahami dan memberikan respon secara lisan atau gerak laku
berdasarkan arahan, pesanan, dan pertanyaan dengan betul;
Bertutur dan berbual serta menyatakan permintaan menggunakan ayat
yang mengandungi kata panggilan, kata
ganti nama diri pertama dan kedua dengan betul dalam situasi tidak formal
secara bertatasusila;
Bercerita tentang sesuatu
perkara dan menceritakan semula perkara yang di dengar menggunakan ayat tunggal
dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul; dan
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
tepat menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila.
LANGKAH-LANGKAH SEBELUM, SEMASA DAN
SELEPAS AKTIVITI MENDENGAR
Ketika melaksanakan aktiviti mendengar,
guru perlu merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran untuk memastikan
kelicinan dan keberkesanannya ( Zuariah Yusoff, Zainon Zainalabidin, Fatimah
Abd. Rahman, 1992:21-22)
Perancangan boleh dijalankan berdasarkan
tiga peringkat, iaitu:
-
Peringkat pramendengar (sebelum)
-
Peringkat semasa mendengar (semasa)
-
Peringkat selepas mendengar (selepas)
Peringkat Pramendengar
1. Guru memberi tugasan atau soalan
kepada murid terlebih dahulu sebelum
mereka mula mendengar.
mereka mula mendengar.
2. Seterusnya, guru memberi gambaran yang menyeluruh tentang apa yang
hendak diperdengarkan.
hendak diperdengarkan.
3. Guru turut memberi arahan yang jelas
tentang tugasan dan memastikan bahan
rangsangan dalam keadaan baik serta mencukupi.
rangsangan dalam keadaan baik serta mencukupi.
4. Akhirnya, guru memastikan murid dalam keadaan sedia untuk mengikut
aktiviti.
aktiviti.
Peringkat Semasa Mendengar
1. Guru memastikan murid dapat menumpukan
sepenuh perhatian terhadap
bahan rangsangan.
bahan rangsangan.
2. Guru juga perlu mengatasi
sebarang gangguan yang mungkin timbul ketika
aktiviti mendengar dijalankan.
aktiviti mendengar dijalankan.
Peringkat
Selepas Mendengar
1. Guru menghuraikan kembali tentang apa
yang tidak difahami oleh murid dalam
bahan rakaman.
bahan rakaman.
2. Guru turut memberi penekanan kepada
aspek-aspek penting dalam bahan itu.
3. Guru juga memastikan murid
menyempurnakan tugasan dan melakukan
pengukuhan.
pengukuhan.
4. Setelah itu, guru menjalankan aktiviti
tindakan susulan.
5. Pengajaran kemahiran mendengar
digabungjalin dengan satu atau lebih
kemahiran bahasa yang lain. (mendengar + bertutur)
kemahiran bahasa yang lain. (mendengar + bertutur)
6. Teknik bercerita, soal jawab,
perbincangan, lakonan, latih tubi dan nyanyian
tarik minat
tarik minat
LANGKAH-LANGKAH SEBELUM, SEMASA DAN
SELEPAS AKTIVITI BERTUTUR
Aktiviti bertutur dilaksanakan dalam tiga
peringkat yang berbeza ( Radiah Nordin dan Maimunah Samat, 1992 : 48-49, iaitu
:
-
Peringkat persediaan ( sebelum)
-
Peringkat pelaksanaan aktiviti ( semasa)
-
Peringkat susulan dan penilaian ( selepas)
Pada peringkat persediaan, terdapat
tiga perkara yang boleh dilakukan oleh
guru, iaitu:
i.
Guru menerangkan tugasan yang akan dilakukan oleh murid atau
melakukan tunjuk cara serta memberi contoh.
melakukan tunjuk cara serta memberi contoh.
ii.
Guru mengedarkan bahan-bahan yang diperlukan untuk menjalankan
aktiviti (kad kiu, kertas edaran dan lain-lain)
aktiviti (kad kiu, kertas edaran dan lain-lain)
iii.
Guru memastikan semua alat dan
bahan mencukupi dan murid
memahami tugasan.
memahami tugasan.
Pada peringkat pelaksanaan aktiviti,
terdapat dua perkara yang dilaksanakan iaitu:
i. Murid menjalankan tugasan seperti
yang diarahkan.
ii. Guru menyelia dan membimbing kelas,
kumpulan atau pasangan yang
menjalankan aktiviti.
menjalankan aktiviti.
Peringkat-peringkat susulan dan penilaian
i.
Penilaian dijalankan secara berterusan (perbincangan- memberi maklum
balas tentang prestasi dan pencapaian murid.)
ii.
Sebagai pengukuhan, guru memberi kerja rumah yang berkaitan dengan aktiviti
bertutur yang dijalankan.
No comments:
Post a Comment