Sunday 2 February 2014

INTERAKSI 4 : Pemilihan Bahan Internet Untuk Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu (KEMAHIRAN BERBAHASA - SENI BAHASA)


BAHAN KEMAHIRAN BERBAHASA (SENI BAHASA)


ASPEK SENI BAHASA DALAM KSSR


KONSEP ASPEK SENI BAHASA

•Aspek seni bahasa merujuk kepada keupayaan murid mengungkap dan
  mengapresiasi keindahan bahasa, memahami dan menghargai bahasa melalui
  pembelajaran yang menyeronokkan menerusi kepelbagaian aktiviti secara didik
  hibur.

•Murid juga dapat menggunakan kreativiti mereka dalam melahirkan idea melalui
  penulisan dan lisan.

•Seni bahasa memberi penekanan kepada keindahan bahasa yang dipelajari oleh
  murid melalui teknik penyampaian yang menarik dan menyeronokkan seperti
  bernyanyi, bercerita, berlakon dan berpuisi.

•Pembentukan ayat yang menggunakan simile, peribahasa, bahasa kiasan dan
  personafikasi yang terdapat dalam puisi dan penulisan kreatif juga
  menampakkan keindahan dan seni dalam bahasa Melayu.

•Keindahan bahasa yang digunakan semasa aktiviti seni bahasa ini dapat
  membantu murid memantapkan lagi kemahiran berbahasa mereka.


OBJEKTIF ASPEK SENI BAHASA.


Objektif Aspek Seni Bahasa adalah untuk memastikan murid mengetahui dan berkeupayaan:

1.Menyebut dan memahami seni kata lagu melelui nyanyian dengan gerak laku
   secara didik hibur.

2.Mengujarkan ayat menggunakan bahasa badan secara kreatif melalui
   penceritaan secara didik hibur.

3.Mengujarkan dialog dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul tentang
   sesuatu perkara menggunakan bahasa badan secara kreatif melalui lakonan
   secara didik hibur.

4.Melafazkan pantun dua karat menggunakan bahasa yang indah dengan intonasi
   yang betul dan memahami maksud pantun secara didik hibur.


PRINSIP ASPEK SENI BAHASA

1.Pengajaran Seni Bahasa mementingkan kehalusan dan keindahan bahasa.

2.Pemilihan bahan mesti sesuai dan menarik.

3.Penglibatan murid secara aktif dan menyeluruh.

4.Guru bertindak sebagai penggerak atau pembimbing yang sentiasa kreatif dan
   imaginative.


STANDARD KANDUNGAN DAN STANDARD PEMBELAJARAN ASPEK SENI BAHASA.

•Standard Kandungan Aspek Seni Bahasa menentukan keupayaan murid
  mengungkap keindahan bahasa, memahami dan menghargai bahasa melalui
  pelbagai aktiviti seni bahasa secara kreatif.

•Guru perlu menyediakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran ini secara didik
  hibur supaya dapat menarik minat murid dan membantu murid lebih
  berketrampilan  serta menghayati seni bahasa itu.

•Dalam strategi pengajaran dan pembelajaran seni bahasa guru harus
  menetapkan objektif yang perlu dicapai oleh murid dengan merujuk standard
  kandungan dan standard pembelajaran kemahiran Seni Bahasa yang disediakan.


RUMUSAN.

Aspek Seni Bahasa merupakan salah satu komponen dalam kurikulum standard Bahasa Malaysia yang menekankan kepada keindahan bahasa secara didik hibur. Aspek ini bertujuan membentuk murid untuk memiliki keseimbangan dalam kemahiran-kemahiran bahasa seperti mendengar, bertutur, membaca, menulis, secara efektif melelui pelbagai kaedah pengajaran. Aktiviti-aktiviti yang bercorak didik hibur dalam seni bahasa dapat meningkatkan penghayatan nilai dan seni dalam bahasa. Murid berkemampuan untuk melahirkan idea secara kreatif melalui bahasa yang indah dan halus serta dapat menghargai dalam sesuatu nilai sastera atau seni.

No comments:

Post a Comment